برتری زبان برنامه نویسی پایتون نسبت به بقیه زبانهای برنامه نویسی

لینکدین اینستاگرام تلگرام

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان محبوب و یکی از پرکاربرد ترین زبان های برنامه نویسی است ، که در سال ۱۹۹۱ توسط Guido van Rossum منتشر شد.

 اما سوال متداولی  که برای خیلی از افراد به ویژه مبتدیان و تازه کارها به وجود می آید ، علت محبوبیت پایتون چیست ؟

زبان برنامه نویسی پایتون سرعت و عملکرد پایین تری نسبت به زبان C  و C++  دارد. اما با وجود این در جریان اصلی محبوبیت قرار دارد؟

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و پویا و تک نخی :

در پایتون کد خیلی شبیه به نحوه تفکر انسان است . و باید جزئیات فعالیت های کامپیوتر(مدیریت حافظه ، اشارهگر ها ) را برای شما خلاصه  کند . از این رو کند تر از زبان برنامه نویسی سطح پایین مانند c و c++  است.

و در رابطه با پویا بودن ، شباهتی به زبان های برنامه نویسی ایستا نظیر c و c++ و java ندارد و شما مجبور به اعلام نوع متغییر نظیر int ,string ,Boolean نیستید و وقتی شما کار نکنید ، کامپیوتر باید بیشتر کار کند و این بسیار پویا بودن است که بهینه سازی پایتون را دشوار می کند .

اولین و مهمترین دلیل محبوبیت پایتون این است که به دلیل برنامه نویسی ساده و خوانایی کد و دستورات انگلیسی مانند درمقایسه با زبان های برنامه نویسی مانند c++ و java کارآماد تربوده و سرعت تولید محصول بالا تر است .

ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون مانند سیستم تک نخی و سیستم پویا  این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم می کند که خطوط کد بسیار کمتری برای کارهایی بنویسند که در زبان های برنامه نویسی دیگر به خطوط بیشتر کد نیاز دارد . همین امر باعث می شود یادگیری بسیار آسانی حتی برای مبتدیان داشته باشد .

به عنوان مثال برنامه های پایتون آهسته تر از جاوا هستند اما زمان بسیار کمتری برای تولید و توسعه نیاز دارند. زیرا کد های پایتون ۳ تا ۵ برابر کوتاه تر از کد های جاوا بوده. 

سرعت اجراء زبان برنامه نویسی پایتون در مقابل سرعت تجارت :

زمانی وجود داشت که سرعت اجرای رایانه مسئله اصلی و گرانترین منبع بود . اما اکنون همه چیز تغییر کرده است . سرور ، رایانه ها و سایر سخت افزار ها بسیار ارزان تر از همیشه شده و سرعت به یک عامل کم اهمیت تبدیل شده .

امروزه ، در بیشتر موارد زمان توسعه به جای سرعت اجرا از نظر هزینه اهمیت دارد . زیرا زمان کارکنان به یکی از گران ترین یا حتی گران ترین منبع تبدیل شده .و پایتون با کاهش زمان مورد  نیاز برای هر پروژه باعث صرفه جویی در هزینه های شرکت می شود.

به طور خلاصه ، مدت زمانی که می توانید در فرایند توسعه برنامه های کاربردی  صرفه جویی کنید ،احتمالا مقرون به صرفه تر از سرعت اجرای برنامه است .در واقع پایتون نه تنها موجب صرفه جویی می شود. رقابت را نیز بهبود می بخشد ، نمونه اولیه و تحویل سریع تر شرکت ها را قادر می سازد تا از ابتکار ، رقابت و نوآوری برخودارشوند .

زمان ساخت یک برنامه با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون بسیار کوتاه تر نسبت سایر زبان های برنامه نویسی بوده و این جایی است که پایتون محبوبیت خود را به دست می آورد .   

 هنگام انتخاب هر زبان برنامه نویسی برای توسعه هر نوع برنامه ، ده ها یا صدها عامل وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید و سرعت مطمئناً یکی از آنهاست. اما موارد دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به مناسب بودن زبان اشاره کرد.

علاوه بر این ،زبان برنامه نویسی پایتون  دارای مجموعه ای غنی از کتابخانه ها و چهارچوب های استاندارد برای چندین منظور است. به عنوان مثال ، Django و Flask برای توسعه برنامه های وب ، TensorFlow برای  deep learningو pandas برای تجزیه و تحلیل داده ها و غیره.

آیا زبان برنامه نویسی پایتون برای کاربردهای سرعتی بالا مفید است؟

اگر در برنامه های خاص به شدت بالا و سرعت اجرای بالا نیاز دارید چه می کنید؟ در این مورد ، پایتون پیشنهاد نمیشود . مطمئناً می توانید آن را بهینه کنید ، اما در کل باید از زبان های برنامه نویسی دیگر استفاده شود. به عنوان مثال ، برای توسعه بازی ، C #  گزینه بهتری خواهد بود.

زبان برنامه نویسی پایتون حتی وقتی که به نوعی کندتر از زبانهای دیگر باشد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد زیرا:

  • دارای سرعت بالای تولید نرم افزار
  • شرکت ها می توانند گرانترین منبع خود را بهینه کنند: کارمندان
  • بهبود قابلیت رقابت با نوآوری سریع
  • مجموعه ای غنی از کتابخانه ها وframeworks
  • قابلیت اجرا روی سیستم های متفاوت نظیرWindows, Mac, Linux, Raspberry Pi, etc
  • می توان به روش object-orientated و یا functional    کار کرد

اما ، همچنین برای برنامه های پر سرعت از جمله بازی هایی که نیاز به کارایی بالا دارند و همچنین سیستم عامل یا برنامه های سطح سیستم مناسب نیست.

پایتون را می توان در سرور برای ایجاد برنامه های وب ، برای مدیریت داده های بزرگ ، انجام ریاضیات پیچیده استفاده کرد . همچنین این زبان  قابلیت اتصال به پایگاه داده های مختلف را داد . و برای ایجاد گردش کار در کنار نرم افزار نیز مناسب است.

پایتون دارای دو نسخه Python2   و Python3 است .  اگر چه  Python3نسخه  جدید پایتون است اما   Python2 نیز دارای محبوبت است . برای شروع می توانید کد های پایتون را در  IDLE(Python3.7)نوشته ، اما برای مدیریت مجموعه های بزرگتر فایل های پایتون بهتر است  از نرم افزار های Thonny, Pycharm, Netbeans , Eclipse استفاده کنید.

برای ارزیابی این پست کلیک کنید!
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن این فیلد ضروری است *